Десетото издание на платформата ПроТекст на Организация „36 маймуни“ е част от Фестивала за нова драматургия на Гьоте-институт България, който се провежда за първа година.
Между 12 и 16 май в Театър „Възраждане“ и залите на Гьоте-институт са представени серия от сценични четения, инсталации и пърформанси. Фестивалът се провежда в рамките на международния проект New Stages Southeast, посветен на новата драматургия от Югоизточна Европа. Програмата включва и текстове на две от най-актуалните имена на новата германска сцена в момента – Мария Милисавлиевич и Заша Мариана Залцман.
За ПроТекст 10
Фестивалът за нова драматургия ще бъде и домакин на десетия ПроТекст, който тази година ще представи нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия EURODRAM. Форматът, създаден с намерението да популяризира съвременната чуждестранна и българска драматургия, се провежда като поредица от пърформанс-четения. Селектираните през 2020 г. автори от България са Мартина Новакова, Мирослав Христов и Пресиян Кузов.
Всички събития са с вход свободен и задължителна предварителна регистрация, която започва на 05.05.2021. в сайта на Гьоте-институт.
ПРОГРАМА на ПроТекст 10
:: 13.05. | 19:00 | Театър „Възраждане“
ПУСТОНИЯ
текст: Мирослав Христов
режисура: Ованес Торосян
музика: Милен Апостолов
Участват: Асен Данков, Александър Кънев, Васил Витанов, Милена Ерменкова, Антъни Пенев
Михаил Михайлов, Ованес Торосян
пърформанс-четене от ПроТекст 10, продукция на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ (Плевен)
Действието в „Пустония“ се развива в далечното бъдеще, когато ледниците са се стопили, а хората се борят за спасение и за парче от сушата. За да оцелеят в света на Акулите и Глобалния пазар те са готови да продадат своята болка, като в замяна на това получат пясък. Бунтовници, познати също като „пустинници“, строят път към спасението, или т.нар. Пустония, докато един артист работи в ателието си над странно произведение.
Мирослав Христов (р. 1982 г., гр. София) е завършил философия и магистратура „Изкуства и съвременност” в СУ. Пише драматургия и поезия. Автор е на няколко пиеси. През ноември 2012 г. се състои премиерата на неговата пиеса „Всичкоядецът” (реж. Ани Васева), която се играе последователно в The Fridge, Сфумато и ДНК. Играе се и на много места в страната, както и на фестивала Off Europe в Лайпциг. Отличаван е два пъти на фестивала Нова българска драма в Шумен (Последната звезда/2012, Цикадите/2017) и два пъти е в селекцията на платформата „ПроТекст“/мрежата за драматургия Eurodram (Всичкоядецът/2014, Цикадите/2018). През 2019 г. драматургичният му текст „Пустония“ е отличен на конкурса за нова българска драматургия „Иван Радоев“ в гр. Плевен. През 2019 г се състои премиерата на „Цикадите“ (реж. Александра Петрова) в Пловдив (Тютюневи складове). През 2020 г. „Цикадите“ получава номинация за драматургичен текст на театралните награди „Икар“.
:: 14.05.| 19:00 ч. | Театър „Възраждане“
АРИСТОКРАТИТЕ
текст: Заша Мариана Залцман
превод: Гергана Димитрова
режисура: Гергана Димитрова
художник: Елена Шопова
музика: Емлиян Гацов-Елби
участват: Мария Панайотова, Боян Арсов
пърформанс-четене от ПроТекст 10, продукция на „36 маймуни“
В опустошен град, където телата запълват улиците, млада жена, Заша, търси убежище в изоставен пентхаус. Млад мъж, Шура, си проправя път през военната зона, за да намери Заша. И сега той се появява и не прилича на нищо - с рибка като единственото, което притежава – докато Заша го очаква с шампанско, приговетно в хладилника. Двамата са представители на двете воюващи страни, но Заша отдавна е допусната в семейството на Шура.
Някъде там в опустошения от война град Шура е убил някого, с когото имат общо минало на насилие. Започва битка за цивилизацията.
С „Аристократите“ Залцман нанася удар по тънкото бляскаво покритие на цивилизацията, разкрита като едно дехуманизирано общество.
Заша Мариана Залцман e писателка на свободна практика и живее между Берлин и Истанбул. Родена е през 1985 г. във Волгоград и израства в Москва. През 1995 г. емигрира в Германия, където следва литература, драматургия и медийни науки в университета в Хилдесхайм преди да получи място в курс „Писане за сцена“ в Берлинския университет на изкуствата през 2008 г. Следват пероди като асистент режисьорка и драматуржка в Шаушпилхаус Ханове и Театърхуас Йена. Нейните поеми, есета и кратки пиеси са публикувани в различни издания. Съ-основателка е на културното и социално списание „freitext“. Първата й пиеса „White Bread Music“ печени наградите Wiener Wortstaetten Prize през 2009 г. и IKARUS през 2012 г., с нея участва и на различни фестивали. През 2012 г. получава наградата „Клайст“ за млади драматурзи за пиесата „Birthmarks Window Blue“. През 2013 г. „Mother Tongue Mameloschn“ е номинирана за най-добра пиеса на годината и получава наградата на публиката от Театралните дни в Мюлхайм. От сезон 2014/2015 е резидентка в театър „Максим Горки“ в Берлин, където е и директорка на Studio Я.
:: 15.05. | 19:00 ч. | Театър „Възраждане“
РЪКАВИЦА
текст: Пресиян Кузов
режисура: Пресиян Кузов
участва: Николай Върбанов
пърформанс-четене от ПроТекст 10, продукция на „36 маймуни“
Пиесата изследва издръжливостта, устойчивостта и жертвоготовността на Човека, поставен в извънредна ситуация, и потенциалния изход от нея. По-конкретно на фокус е така нареченият малък човек. В случая той е мъж, озовал се сам в гората, над селските гробища, затворен в кръг между дървета, студ и множество въпроси. Притиснат между сегашното и вечното, между вярата и безверието, между духа и материята, между живота и смъртта, той търси истината. Тази, която би дала смисъл на по-нататъшното му битие. Основното противоречие е в опита да се преодолеят физическите страдания, от една страна, и душевните, от друга.
Кой път е правилният – този напред, или този назад? Има ли смисъл да съм тук? Аз или другите? Това са част от въпросите, обитаващи съзнаваното и несъзнаваното не само на персонажа, но и на Човека въобще. А хамлетовската дилема между спасението на духа и спасението на тялото като че ли поддържа главния герой жив. Единственият му придружител е незабравката в саксия, която той неотлъчно носи със себе си. А къде остана ръкавицата? И героят се пита това...
Пресиян Кузов (р. 1994 г. в гр. Русе, България) живее в гр. София, България. Средното си образование завършва в Професионална гимназия по икономика и управление „Елиас Канети” гр. Русе (2013 г.) със специалност „Бизнес администрация”. Висше образование - „Актьорство за драматичен театър” в Театрален колеж „Любен Гройс” в класа на проф. Надежда Сейкова, випуск 2017 г. Изучава второ висше образование - „Режисура за драматичен театър” в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов” в класа на проф. Маргарита Младенова, випуск 2022 г. Пише драматургични произведения и кратки разкази.
:: 16.05 | 19:00 ч. | Гьоте-институт
ПАНОПТИКУМ
текст: Мартина Новакова
режисура: Мартина Новакова
участват: Ивайло Драганов, Дайяна Димитрова, Василия Дребова и Мартина Новакова
пърформанс-четене от ПроТекст 10, продукция на „36 маймуни“
Паноптикум“ е пътешествие из къщата на млада жена на име Л. и дългия списък от необичайни предмети, които съхраняват спомените ѝ.
Всеки от избраните предмети в тази къща-музей разказва историята на Л. по различен начин:
чрез гласовете на персонажи, призовани, за да споделят своята гледна точка за миналото;
през погледа на всевиждащо око; историята на стар, купен от битпазара в Мадрид телефон;
чрез спомена за полузабравена мелодия или интервюта със служителите на фирма за изпразване на къщи.
Зрителят сам трябва да избере мястото си както в пространството, така и в действието.
Мартина Новакова е бакалавър по Испанска филология от Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и магистър по „Театрално творчество“ с почетна диплома от Университет Карлос III в Мадрид, с ръководител Хуан Майорга. Разбира театъра като преживяване и обича да смесва и взаимства от различни театрални форми като театър на предметите, сайт специфик, вербатим и театър на сетивата. Има опит като режисьор и актриса.В последните години участва в множество проекти, семинари и обучения с драматурзи като Хосе Санчис Синистера и Енцо Корман. Автор е на пиесите: “(Dis)placement: история за миграции”, Ла Нау, Валенсия (2019); „Препострояване на вече несъществуващо място“ в съавторство с Мигел Валентин, Мадрид, (2019); „Паноптикум или Паметта на предметите“, Аудиторио де Леганес, Мадрид (2018); “Low cost”, Център за култура и дебат Червената къща, София (2017). Също така превежда пиеси от испански на български език, между които са „Рейкявик“ от Хуан Майорга и „Тъмният камък“ от Алберто Конехеро.
--
Организатор на New Stages South-East е Гьоте-институт България.
Партньори в първото издание на Фестивала за нова драматургия са: Организация „36 маймуни“, Радар София, Драма пакт София и Асоциация за свободен театър.
Официални партньори и домакини на фестивала са Театър „Възраждане“ и Столична библиотека.
Медиен партньор на проекта е Jasmin.bg.
ПроТекст 10 се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“.
Фотограф: Илиян Ружин
Фотограф: Илиян Ружин
Дейността на организацията през 2023 г. се осъществява с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“, програма „Едногодишен грант“ и „Програма за възстановяване и развитие на частни културни организации“.